Ringvejene omkring Lysbro

Ringvejs systemet blev faktisk påbegyndt i Lysbro allerede i 1942 – (strækningen ved  Lysbro Fabrikker) og her øvede man sig i mange år forud for kørekort.

Langsøvej der senere blev til Vestre Ringvej 1945 ( Silkeborg Arkiv B 9823)

I 1952 fik man besluttet videreførelsen for at aflaste trafikken ind gennem byen og  som  led  i at flytte industrien ud til Vestre Kejlstrup. De første var DAB og Neckelman i 1961, også Dansk Autoværn som havde produktion ved siden af Lysbro Station flyttede herover, anlægningen var et beskæftigelses projekt, og stadig med håndkraft at forstå.

Strækningen Kjærsgårdvej/Ansvej var færdig i 1955, her måtte nødvendigvis bygges broer ved Viborgvej og Kjellerup banen.

Mod øst også 2 broer – Gudenåen og Langå banen (1908) denne strækning var der også meget jordarbejde, stadig for en stor del med skovl, Skoubyes Sø  er også et resultat heraf.

Og Danmarks på det tidspunkt længste ringvej (10,5 km) blev indviet 9 december 1960.

Søndre Ringvej blev således også påbegyndt med jernbanebroerne i 1942, men først indviet 24 nov. 1967/72, da den blev ført gennem Lysbro Skov.

Tog på vej over jernbane ´broen ved Vestre Ringvej 1968 (Silkeborg Arkiv B24214)

Tidligere vej var Kalgårdsvej mellem Vestergade Hallen og Vestre Kirkegård, Kjærsgårds broen var i øvrigt også et beskæftigelses projekt i 1920 erne.

I 1960/70 – hvor der så blev mangel på arbejdskraft, blev det nødvendigt at udvide industri området mod nord og en ny Højmarks Ringvej blev aktuel, og hertil flyttede  Silkeborg Maskinfabrik/Pacilak som en af de første. (i dag SPX)

I 2009 besluttes endnu en `Ringvej` Silkeborg/Herning Motorvejen  – det endte med at gå igennem industri kvarteret, hvor små 25 virksomheder måtte vige pladsen og mange villakvarterer må leve med støj.  Den blev indviet i juni 2016.

Broen i Hørbylunde blev støbt `på land` og skubbet ud på de bærende søjler. Imponerende.

Funder/Bording forbrug 210.000 ton asfalt

– Funder/Lysbro/Ansvej ved renovering afhøvlet ca. 2.000 ton ? asfalt til genbrug.   (2020)

I Lysbro har vi i dag stor glæde af Kjellerup banestien som natursti, den gamle Ringvejsbro (1954) blev fjernet i 1998, idet den blev for lav i forhold til større lastbil trafik.

Men natten til 8 juli 2010 kom en ny 33 meter lang stålbro på plads og er nu bindeled til den fantastiske natur omkring Funder Krat, Lysbrohøjen, Overdrevet med fårehold og Møllebæk området med tidligere Errboe fiskedamme.

Mod nord er stien i 2018 ført videre fra Lemming til Hinge gl. Station.

Scroll to Top