Murer Frode Kristensen er født 1917 i Grauballe som nr. 6 af 7 søskende, 4 piger og 3 drenge.
Som dreng hjalp han til på gårdene omkring barndomshjemmet, fandt ud at passe hestegangen, det gav mere i løn da det var et kedeligt, men et let job.
Fra 12 års alderen kom han med faderen ud og mure ovne hos bagere og gårde, som 14 årig kom han i lære.
Far lavede front og låger, og Frode måtte kravle inde bagved og mure røgkanaler.
Da han var 16 blev forældrene skilt og faderen rejste til Århus, og lærepladsen blev nu hos Murermester Nielsen Thisted. Frode havde set en annonce i Jyllands Posen og cyklede derop og fik pladsen og var med til bygge landbrugsbygninger, som han syntes kunne være spændende, men Frode måtte sande at de 2 første år med ovnbygning ikke kunne tælle med som læretid.
Da tiden til teknisk skole kom flyttede Frode igen til Silkeborg og kom i lære hos Magnus Nielsen Lysbro
Teknisk skole foregik 4 aftener om ugen fra 1 okt. til slut marts, fra kl. 18 til 21.00 – første møde dag var sidste torsdag i september, da var der Stormarked og fest på torvet i Silkeborg.
Frode havde flær for at tegne og forstå tegninger.
I 1936 var Frode udlært og lønnen var dengang 25 øre i timen plus kost og logi. (60 timer pr/uge)
Frode blev ansat ved Magnus Nielsen og bror Holger, det blev til mange opgaver i Silkeborg, bl.a. Ringgården, Færgegården, Lysbro Fabrikker med ovne og stænkpudsning af fabrikken, det foregik med Birkeris. Også et fornemt drivhus blev det til. Frode fortæller at direktør Holger Madsen havde en gris til at gå i baghaven og en medarbejder cyklede til Funder Bakke efter mælk til den hver formiddag. Ligeledes fik medarbejdere gratis mælk, der havde med hærdning af redskaber, som foregik i et kar med bly, det var ikke sundt, men det skulle mælken modvirke.
Frode har besøgt Holger Madsens gravsted i Skannerup ved Skanderborg.
Og så i særdeleshed Bøgild Teglværk og Lysbro Teglværk med til tider store reparationer af ovne, i tidens løb under 3 forskellige mestre. Den første hverdag i det nye år, bortset fra at det var mandag, startede reparation af ringovne.
Det krævede en speciel teknik som Frode havde med fra barns ben. – Frands Frandsen og Frode havde en god kemi,
Og da Ringvejen i 1955 skar lergraven over og Frands syntes at han var blevet dårligt behandlet, mente Frode han kendte en der `kunne regne` – det var fagforeningsformand Åge Thomsen, og det endte med at Frands Frandsen fik en god efterbetaling.
En opgave med frokoststue/kontor ville Frandsen gerne have hvælvingeloft, det havde Frode trods alt ikke prøvet før.
I `aftægtsvillaen` på Vestergade 111 spurgte fruen om ikke også Frode kunne fælde et gammelt træ og plante et nyt, Thomas Rasch (2 ejer af Bøgild) mente at de var for gamle til det, hvortil fruen svarede at hvis alle sagde det, havde vi ingen træer.
Også ingn. Svend Lautrop havde Frode et nært samarbejde med, udover reparation af den gamle ringovn og div. andre opgaver fik Frode sin sag for i sidste halvdel af 60 er`ne.
Lautrop fik ideen til en 4 etager høj Tørrelade og en rund Tunnelovn – det kunne godt lige blive til en lille snak hjemme hos Frode en aften hvis der var en detalje med tegningen der skulle tilpasses. – Og det var De og Dem.
Møllehovedgård, hos proprietær/løjtnant Henry Chr. Dahl var der også sjove opgaver. Mindre sjovt var det at Dahl og en genbo, folketingsmand Albinus blev indkaldt til krigstjeneste og Frode husker den dag de med rørende afsked drog af sted.
Funderholme Karrosserifabrik var også kunde, her blev Frode beskyldt for bruge for stor en skovl til cementen.
Tømrermesteren på byggeriet bød en dag på søndagsmiddag, han havde 3 døtre og Frode måtte selv vælge.
Frode takkede dog pænt nej til budet. – Da byggeriet var afsluttet var der 5 kr. ekstra for veludført arbejde, og det irriterede en af de 11 børn på stedet.
På adressen i dag, Funderholmevej 30 boede `Engmanden`, han havde til opgave at vedligeholde grøfter i engene omkring Ørnsø, ligeså at forvalte englodderne.
Bøgild Teglværk som også var et landbrug (skat) havde et lod ud til Ørnsø, som min far fik lov at lave et høslet på, som jeg var med til at køre hjem Funder Nørhede. ca. 1957
I 1954 var Magnus Nielsen så syg at han fik invaliderente og Holger flyttede til Århus, han tilbød Frode at flytte med og lokkede med en rigtig god timeløn.
Men Frode takkede nej og troede han skulle have en lille velfortjent ferie, sådan gik det ikke for Svend Å. Rasmussen Dansk Autoværn manglede en mand til at forestå nedgravning af Fjernvarmerør, (Dansk Autoværn fremstillede nogle isolerede beton kapperør, som fjernvarmerørene lagde i) – med folk som kommunen skulle beskæftige – det var ikke nogen nem opgave, men Frode påtog sig den midlertidigt. Mødetid var en af udfordringerne, en anden interesse for arbejdet, men efter hånden fik man en holdopdeling og akkord aftaler der højnede interessen for arbejdet og at tjene en skilling.
Sidste opgave på Lysbro Skole.
Daværende skoleleder Mathisen kom i folketinget og var formand for `Aldrig mere krig`
Korpus til Vestergade Hallen (indv. Nov. 1957) er støbt på pladsen i Lysbro – ved siden af Stationen – ligeledes er her støbt Kystsikrings elementer til et forsøgsprojekt i Klitmøller i 1959, man startede tidlig morgen med 36 ton elementer på lastbilen og hjemme igen kl. 22 med støberal retur. – Frode var lige opereret for lyskebrok, men måtte med alligevel som holdleder.
Thisted Amt Avis sendte en artikel om kystsikringsprojektet til Dansk Autoværn, – att. til Frode, – den er desværre bortkommet.
Børge Frandsen er driftsleder ved Dansk Autoværn, men der opstår uoverensstemmelser og Børge starter selvstændig forretning og Frode følger med.
Det bliver bl. a. med bygning af Transformatorhuset ved Sdr. Ringvej/Vestergade, en rigtig god akkord, Egon Knudsen `Lysbrohus` har den tunge transport fra Schweiz, – Også Falck på Nørrevænget var en af opgaverne, her havde man et par drenge i beskæftigelse, politiet mente det var bedre end at rapse henne ved købmand Dam, men de mestrede nu begge dele.
Langsøhus, med udgravning, pilotering med granstammer (Per Årsleff) og kildevæld der driller.
Men med flot resultat. – Frode er inviteret med til 50 års jubilæum 28 maj 2019. B.
`Lysbrohus` og Møller Sørensen er også et kapitel i Frode`s virke.
– Møller Sørensen køber `Lysbrohus`i 1917 for kr. 17.000 og i 1942 er Egon Knudsen ansat, har 3 spand heste til skovarbejde, ugelønen var kr.15 om ugen og kuskene bor og er på kost på stedet.
Hvis der havde været dårligt vejr, havde fru Sørensen tændt op i kakkelovnen på værelserne i sidebygningen når de kom hjem. – De fik også rigtig god mad, lavet på komfur tilsluttet centralvarme og så kunne `ildstedet` hæves ved madlavning og sænkes for bedre udnyttelse efterfølgende. Det har Frode kun set den ene gang.
Frode fortæller at Møller Sørensen spiste frikadeller og kartofler 1 til 1.
Møller Sørensen begyndte udstykning af den 30 tdl. store ejendom og Magnus Nielsen/Frode bygger flere huse i området. – det siges at området var fredet, men at 20% af salgsprisen til fredningsnævnet ?, glattede ud på projektet.
Farmen er ligeledes udstykket herfra i 1920, Frode fortæller at under krigen var plaseret en stor kanon her, som fik det til at ryste helt over på Ørnsøvej 101, (Gjessøvej 23) som var Frode`s hjem dengang.
I 1967 søger Egon Knudsen om at bygge garager på Lysbrohus til sine lastvogne, det kan ikke imødekommes. – Firmaet flyttes til Herningvej 43, en tidligere lergrav som blev fyldt op med de gamle længer på Chr. IIX`vej.
Sideløbende var opgaver med reparationer og kalke og limfarve i div. herskabsvillaer og her faldt jo af og til en kop kaffe og en god snak af – Frode er mange gange tilbudt en øl, men har aldrig nydt øl, det fremmer ikke kvalitet af arbejdet.
Sidste arbejdsplads var ved Harry Johansen Sejs, men Frode`s hustru Iris var meget syg og han bestemte sig stoppe som 62 årrig og passe Iris. (1979 – timelønnen var nu 50.- kr. og ugen nu ´kun´ på 40 timer)
Nu blev det tid til et kørekort og den motorsagkyndige mente det var en sen alder, Frode svarede, skal man betale kørekort og bil kontant, må man sparre op.
Frode`s ungdomsven fra `Kildegården` i Svostrup, Arthur Kildegård Pedersen, var behjælpelig med første bil, en Lada til kr. 36.600 incl. en radio.
Heldigvis blev det til 23 år og 200.000 km med mange ture over det ganske land i den nye Lada.
I en alder af 82 fornyr Frode selv taget på sit hus og passer selv hus og have til han er 96 år.
En ny plæneklipper kører lige ligeligt stærkt til at knæene kan følge med og som 101 årring beslutter Frode sig for at få mad fra Det Danske Madhus, – men der er nu kun `en bøf til middag og så der er ikke til pålæg, endnu være bliver det januar 2020, da bliver det kølemad leveret `en gang om ugen som han selv skal varme (gammel mad) – nej det var nu bedre i gamle dage.
I 2017 bliver Frode 100 år med optog af musik, flag og bannere fra gadens beboere og blomster med viceborgmester Søren Kristensen, det var op til kommunevalget og Frode mente at det var første gang i 100 år, at vi kunne få en borgmester der så ordentlig ud !
Jul og fødselsdage kan det blive op til 5 bøger, – og de bliver læst og derfor er Frode en vidende fortæller og husker i detaljer om mennesker han har mødt på sin vej i et liv i stadig forandring.
Frode har i rigtig mange år lavet gammeldags kikskage til børnene, ved den årlige gadefest.
Der skulle købes ind og kvik skulle det gå, – men for kvik – ellerten stødte mod autoværnet og lagde sig oven på Frode, en dagplejemor på tur fik Frode på ret køl igen og Frode ville lige køre hjem og sunde sig lidt, men hun havde ringet 112 – og Frode måtte lidt mod sin vilje med en tur på sygehuset i Herning.
Der var heldigvis ikke sket noget alvorligt og til afsked siger sygeplejersken til Frode,
Jeg kan se du har rundet de 100 år, – ja`e – jo`e, men det kan jeg jo ikke gøre for.
”Jo, men er du ikke ved at være gammel nok til at køre ordentlig”
Frode klarer stadig selv indkøb og div. ærinder i bank m.v. med sin el kørestol, og er også mand for at lave engang risengrød, gule ærter eller grønsagssuppe med et godt stykke ribbenssteg her i 2019, det er godt med lidt variation til kølemaden mener Frode.
Mæt af dage siger Frode farvel til livet 29.05.2020
/Frands /Henning